01.10.2024


05.09.2024

Дітям про державні символи України


05.08.2024


23.06.2024


02.05.2024

День матері. Історія свята, традиції, привітання


02.05.2024

Дітям про міжнародний День сім'ї


03.04.2024


01.02.2024


03.01.2024
Штучний інтелект та хідожня література
Штучний інтелект генерує картинки до дитячого віршика, про який ніколи не чув Google, але його знає мама 🤗Людмила Мельничук
Для генерації картинок по вашому запиту за донат на ЗСУ, звертайтесь в особисті. Це можуть бути як ілюстраціі до ввршів, пісень, так і комерцайна генерація контенту.
Усі ілюстрації від штучного інтелекту дивіться за хештегом #ілюстраціяШІ



15.08.2023


05.08.2023

 


03.101.2023


01.07.2023


05.06.2023


10.05.2023


03.02.2023


16.02.2023

Перейдіть за посиланням, та перегляньте відео: https://drive.google.com/file/d/1Ua3dvOHcFvndFWvjQiINy0gxyfy8Qlfq/view?usp=sharing


04.02.2023


05.01.2023

Дітям про Різдво Христове


15.12.2022

Лист до Святого Миколая


10.12.2022

Святкування, традиції та обряди на Андрія

Зима приносить нам багато теплих родинних свят, традицій та обрядів.

     13 грудня ми святкуємо День святого Андрія Первозванного. І хоч Андрій Первозванний — християнський святий, але в народній традиції звичаї і обряди в цей день мають дохристиянський характер: угадування майбутньої долі, заклинання, ритуальне кусання калити та багато іншого.

 

     В народі свято Андрія називають «Калита». Це свято вважається парубоцьким, бо в Андріївську ніч парубкам дозволено бешкетувати і робити збитки, а дівчата цієї ночі ворожать на свою долю.

 

 

     За традиціями наших предків, дівчата та хлопці сходилися до однієї хати ще ввечері 12 грудня. Як тільки вечоріло, дівчата приносили до господині, у якої мали відбутися вечорниці, хто що мав із необхідних продуктів, і допомагали господині приготувати святкову вечерю. А після заходу сонця приходили хлопці, які приносили наливку і цукерки, розсідалися у світлиці і тоді розпочиналося дійство. Спочатку переповідали цікаві історії, жартували, розважалися, щоб дочекатися півночі, а вже в ніч з 12 на 13 грудня починали ворожити на майбутню долю.  

 

     Основною на Андріївський вечір була гра «Калита». Калита — це великий корж із білого борошна, який пекли усі дівчата разом, адже кожна мала взяти участь у готуванні калити. Тому тісто місили по черзі від найстаршої до наймолодшої дівчини. Тісто солодке, з медом, а зверху коржа оздоблювали сухими вишнями чи родзинками і запікали так, щоб важко було вкусити. Посередині коржа обов’язково мала бути дірка, через яку протягували червону нитку або стрічку, за яку високо підвішували калиту до сволока посередині хати, щоб хлопці могли у стрибку дістати його зубами.

 

     Біля калити стояв вартовий «Пан Калетинський» — веселий, жартівливий парубок, який запрошував хлопців кусати калиту. Кожен учасник брав між ноги коцюбу, що імітувало сидіння верхи на коні, і «їхав» кусати калиту. В той час вартовий всіляко мав розсмішити хлопців, смикати за один кінець нитки, прив’язаної до калити, щоб всяко не дати відкусити від калити шматок.

 

     А ще парубки могли робити всілякі збитки, і все, що б вони не зробили, їм все прощалося. І чого тільки хлопці не вигадували! І снували нитками вулицю, якою дівчата поверталися додому, і знімали ворота, залишаючи неподалік, шибки у вікнах розмальовували чи затуляли. І ніхто їм за це нічого не казав.

 

     Дівчата в ніч на Андрія ворожили найрізноманітнішими способами. Вибігали, наприклад, на подвір'я, ставали біля плоту та рахували кілки, промовляючи «Молодець, старець…», а останній кілок обов'язково оглядали. Якщо кілок тонкий і рівний, то тій дівчині і хлопець випаде молодий і стрункий. А якщо кілок з товстою корою – суджений буде багатим тощо.

 

     А ще брали чобіт у дівчини і від стіни до порога переставляли і промовляли «молодець, удовець, буду дівувати…» і на якому слові чобіт «вийде» з хати, таку долю ця дівчина і буде мати. Схожим ворожінням було коли дівчата від протилежної до вхідних дверей стіни одна перед одною ставали, і яка з них перед порогом стане, та перша вийде заміж, а дівчина за нею – другою і т. д.

 

     Ще одна ворожба полягала в тому, що дівчина знімала свій чобіт та кидала його від себе із заплющеними очима і не мала права зрушити з місця, бо не збудеться. В який бік чобіт носком впаде, звідти її наречений і шукатиме. Схожою була ворожба на гавкіт собак. Дівчата одна за одною виходили на подвір'я і тричі примовляли певні слова, і з якої сторони після цих слів собака залає, то з цієї сторони й буде її наречений.

 

     Або брали, наприклад, перстень, гілочку мірту, ляльку і паперову квітку і клали під окремі тарілки. Найпершою вгадувала свою долю найстарша дівчина, яка не бачила який предмет під яку тарілку клали. Вона заходила і обирала лише одну тарілку. Якщо під тарілкою перстень — скоро заміж, якщо – квітка — ще дівуватиме, якщо мірт — на неї чекає розлука з милим, а коли лялька — то її зрадить коханий.

 

     Вірили, що можна на дзеркалі свою долю впізнати. Твердили, що дзеркало долю віщує, але не кожна дівчина ворожитиме, бо для такої ворожби треба було бути відважною, не боятися. У ворожбі на дзеркалі дівчина мала бути обов’язково наодинці, сісти перед дзеркалом, обабіч дзеркала свічки засвітити й тричі примовляти:

     Я тебе, дзеркало, питаю, 

     З ким я свою долю злучити маю?

     З'єднати з Іванком прошу, 

     Бо його в серденьку ношу.

 

Тоді відвернутися від дзеркала та із заплющеними очима знову промовляти:

 

    Святий Андрію, допоможи,

    Судженого мого покажи!

    Ворожу на свій вінок,

    Прошу захисту від зірок!

    Дай, Боже, шлюбу дочекати,

    Мене з Іванком звінчати.

 

     І зразу різко повернутися і подивитися у дзеркало, але не налякатися, бо в дзеркалі може бути не її обличчя, і навіть не обличчя бажаного їй Івана, а якогось незнайомця!

 

     А перед тим як вкластися спати, під ліжко своє дівчата ставили миску з водою, а на неї дощечку, як кладку через річку і просили спеціальними примовками, щоб суджений приснився.

     І це далеко не всі види ворожіння на Андрія, і ми знаємо лише маленьку часточку обрядів Андріївських вечорниць, які проводили наші предки. Але і сьогодні це свято веселе і колоритне, і яке святкують незалежно від віку.

Джерело:https://www.museumsun.org/blog/46/


Як говорити з дітьми про Незалежність України. 8 методів і добірка відео.

Вчити вірші й пісні про любов до України, влаштовувати концерти й одягати вишиванки на День незалежності – це застарілі методи розповідати дітям про цей день. То як говорити зі школярами про Незалежність України сучасно й цікаво? “Нова українська школа” пропонує 8 способів і цілу добірку відео.

Влаштувати дебати на тему Незалежності

Наприклад, діти мають уявити себе в роки,
коли вирішувалася доля України й зокрема в День проголошення Незалежності, і порозмірковувати на тему “Від кого залежить доля України?” чи “Незалежність: виборена віками чи одним днем?” (можна придумати і свою тем).

Можна також роздати дітям бюлетені  з реальним текстом для голосування на всеукраїнському форумі, щоби діти відчули причетність до рішення.

Для дебатів можна використовувати регламент проведення Оксфордських дебатів і ознайомити учнів із правилами й темою перед днем проведення дебатів, аби вони підготувалися.

Оксфордські дебати складаються з двох частин. Протягом першої частини виступають основні промовці. Зазвичай  по чотири (інколи по п’ять) від кожної сторони. Промовці виступають за порядком, кожен виконує свою роль.

Промовці з боку пропозиції:

I промовець відкриває дискусію. Його завдання  визначити тезу, окреслити її, представити 3 (максимум 4) аргументи своєї сторони, частково обґрунтовуючи їх. Цей промовець має на виступ 6 хвилин. Його роль дуже важлива, оскільки всі наступні промовці (як зі сторони пропозиції, так і опозиції) повинні триматися визначених ним тез.

Завдання II промовця  розвинути обґрунтування аргументів першого промовця й додати власні (максимум 3) нові аргументи, пов’язані з попередніми. Він має на виступ 4 хвилини. Ця роль не належить до складних.

III промовець заперечує аргументи другої сторони. Він не повинен наводити власні нові аргументи. На виступ має 4 хвилини. Це найважча роль у дискусії, котра вимагає постійної уваги до аргументів противників і їх динамічного аналізу.

IV промовець підсумовує аргументи своєї сторони. Якщо попередній промовець із його сторони не виконав функції, як належить, він повинен коротко згадати аргументи противників. Його основне завдання – повторити й закріпити найважливіші аргументи, які наводила його сторона, а також обґрунтувати їхні значення. Він не повинен наводити жодних нових аргументів. Ця роль не належить до важких, проте є дуже важливою, оскільки виступ саме цього промовця залишається в пам’яті слухачів. Промовець має 5 хвилин.

Промовці з боку опозиції:

I промовець має представити власне розуміння тези супротивника. Потім промовець повинен представити та обґрунтувати 3 головні контраргументи до тези. На виступ він має 6 хвилин. Його роль не важка, проте визначає подальшу стратегію його сторони.

II, III та IV промовці виконують завдання, подібне до II, III та IV промовців із боку пропозиції.

Правила:

  • Дебати організовує і проводить Голова. Він  нейтральна особа, тому не має права брати участь у дискусії.
  • Голові допомагає Секретар, який документує дебати та інформує промовця про те, скільки часу залишилося.
  • Перед дебатами учасники займають місця за таким принципом:

праворуч  ті, хто захищають тезу; ліворуч  ті, хто заперечують тезу; у кінці й посередині зали  ті, хто ще не визначилися.

  • Кожен із промовців повинен розпочати виступ, звертаючись до людини, яка проводить дискусію, словами: “Пане Голово…”.
  • Учасники дебатів повинні звертатися одне до одного, вживаючи форми “Пан / Пані”.
  • У дебатах за порядком виступають люди, які захищають тезу, і ті, які заперечують. Першою виступає особа, яка проголошує й захищає тезу. Наступні  обговорюють цю тезу, а останні підсумовують аргументи сторін. Далі слово надається тому, який заперечує тезу.
  • Після головних виступів починаються дебати в залі. Кожен має право голосу, подаючи перед тим заявку з іменем і прізвищем Секретареві. Промовці за порядком представляють сторони, що підтримують і заперечують тезу. Розпочинає виступ той, хто захищає тезу. Учасники мають по 3 хвилини. Дебати тривають доти, доки є охочі виступити на захист тої чи іншої сторони. Голова має право перервати дебати швидше, якщо вважатиме, що вони тривають задовго.
  • Особа, яка отримала право голосу, підходить до трибуни і стає на відповідну сторону.
  • Учасники дебатів мають право ставити запитання, встаючи з місця і кладучи ліву руку на голову, а праву – підносячи догори зі словами: “Запитання” або “Інформація”. Промовець має право прийняти або відкинути втручання за допомогою слів “Прошу” чи “Ні, дякую”. Втручання не може бути довшим, ніж 2–3 речення.
  • Промовці повинні чітко дотримуватися часу, призначеного для виступу. Після його закінчення Голова має право перервати виступ.
  • Учасники дебатів можуть змінювати місця й залишати зал лише в перервах між виступами.
  • Голова заспокоює зал словами: “Тиша”. В окремих випадках Голова має право попросити учасників, які не дотримуються регламенту, залишити зал.
  • Після дебатів відбувається голосування всіх присутніх на захист обраної сторони. Ті, хто голосують, повинні оцінювати не тезу, а аргументи, представлені сторонами.

Історія України за 3 хвилини

Починати з маленьких речей…

… над якими можна об’єднатися класом, школою, громадою, й у цьому контексті пояснювати, що Україна і її незалежність починаються з кожного з нас. Так, директорка центру “Простір толерантності” Анна Ленчовська в інтерв’ю “Радіо Свобода” каже:

Дитина в 10 років не розуміє, що таке любити Україну. Їй складно це пояснити. Але дитина розуміє, що таке, наприклад, прибрати біля свого під’їзду. Або не смітити в лісі і зробити його чистішим і приємним місцем. Або разом зібратися й пофарбувати дитячий майданчик.

Це – ті прості речі, які можна починати робити в дитячому віці. І робити їх разом, робити їх із залученням різних дітей і різних людей із громади, щоби дитина вже з дитинства бачила, що це нормально, коли різні люди співпрацюють. І разом вони можуть не в усьому погоджуватися, але вони можуть співпрацювати задля загальної мети”.

Наприклад, у Криму ПРООН впроваджувала проєкт “Загальношкільний підхід”, або “Whole school approach”. Раніше кримськотатарські дівчатка-мусульманки не ходили до школи, тому що в туалетах не було перегородок. Але школа об’єдналася довкола розв’язання проблеми прав людини й перегородок у туалетах. Зрештою, їх встановили. А в деяких школах не було туалету в приміщенні. І починаючи зі школи, ці проблеми громади стали розв’язувати, школа стала місцем, що об’єднує громаду.

Запросити на розмову військового / військову із зони АТО

Він / вона зможе розповісти, чому незалежність України треба обстоювати, як це стосується теперішніх реалій. Усе – щоби наблизити історію України до дітей, інакше незалежність здається дуже далекою й незрозуміло для них. Часто до шкіл запрошують колишніх учнів-воїнів.

Влаштувати фестиваль оберегів ручної роботи серед учнів початкової школи для захисників української незалежності на Сході України

Родинна гра-подорож:

аукціон історичних кросвордів, шарад, сканвордів, ребусів, присвячених здобуттю Україною незалежності. Наприклад, “Які нові назви вулиць, пам’ятники, меморіальні дошки, музеї з’явилися у твоєму місті, селищі, селі після 24 серпня 1991 року?”.

Влаштувати гепенінг із хештегом на тематику Незалежності

Запропонуйте дітям об’єднатися в команди, які змагатимуться в соціальній активності в інтернеті. До прикладу, це можуть бути пости, сторіз, розповіді, відеоконтент, фоторепортажі, стріми, інші форми дописів про представлення розуміння ідеї Незалежності. Їх можна розмістити на сторінках у Facebook, Instagram, Twitter чи в каналах Телеграм. Важливо, щоби публікація зібрала якомога більше вподобайок, коментарів та поширень, що надасть акції атмосфери конкуренції.

Гепенінг як ігрову імпровізацію запровадив американський теоретик мистецтва Аллан Капроу. Він вважає, що так відбувається інтелектуальне “пробудження” пересічного глядача, бо він залучається до творчості. Тоді, мовляв, зникає дистанція між автором і глядачами, і кожен стає автором дійства.

Запропонувати дітям знайти добірку цікавих досягнень України

Наприклад, скільки нагород Україна отримала на олімпіадах і турнірах, які особисті історії учасників за цим стоять.

Марія Марковська, “Нова українська школа”

Фото: автор – Syda_Productions, Depositphotos

Джерело:https://nus.org.ua/articles/yak-govoryty-z-ditmy-pro-nezalezhnist-ukrayiny-8-metodiv-dlya-urokiv-i-vyhovnyh-godyn/